31/08/16 • 15:08 | UPD 31/08/16 • 15:08

Κόβουν νερό και ρεύμα στους κακοπληρωτές

Διορία μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου δίνουν ΕΥΔΑΠ και ΔΕΗ στους κακοπληρωτές, με τις δύο εταιρίες να υπερασπίζονται το δικαίωμά τους να κόψουν νερό και ρεύμα αντίστοιχα σε εκείνους που δεν θα ανταποκριθούν τελικά στις υποχρεώσεις τους.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, Γιάννης Μπενίσης, απέρριψε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυξήσεων στα τιμολόγια της ΕΥΔΑΠ ως αποτέλεσμα της υπό διαβούλευση απόφασης της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων. «Ο πολίτης της Αττικής δεν θα πληρώσει ούτε ένα ευρώ παραπάνω», ανέφερε χαρακτηριστικά στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ).

Σύμφωνα με τον ίδιο, η Επιχείρηση θεσπίζει το λεγόμενο «κοινωνικό τιμολόγιο» και πλαίσιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών, ώστε να διακρίνει αυτούς που βρίσκονται σε κατάσταση οικονομικής αδυναμίας από τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

«Πάρα πολλοί θέλουν να πληρώσουν και δεν μπορούν», σημείωσε ο κ. Μπενίσης, υποστηρίζοντας πως η ΕΥΔΑΠ «είναι μία κοινωφελής επιχείρηση και πρέπει να σταθεί δίπλα στους πολίτες». Για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές τόνισε ότι εφόσον δεν ενταχθούν σε ρύθμιση διακανονισμού των οφειλών τους, έως τις 30 Σεπτεμβρίου, οπότε λήγει η σχετική διορία, τότε «θα τους κόψουμε το νερό».

Παράλληλα, η ηγεσία της ΔΕΗ εξέφρασε την ικανοποίησή της για τους διακανονισμούς των οφειλών προς την Επιχείρηση με τη ρύθμιση των 36 δόσεων. Σε σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται πως ήδη περίπου 350.000 πελάτες έχουν διακανονίσει συνολικές οφειλές της τάξης του 1 δισ. ευρώ. Ακόμη, εκτιμάται ότι «το υπολειπόμενο διάστημα, μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου, λήξη ισχύος των 36 δόσεων, οι διακανονισμοί θα αυξηθούν σημαντικά, καθώς η έκπτωση 15%-ανταμοιβή της συνέπειας θα έχει πλέον αποδοθεί στο μεγαλύτερο μέρος των πελατών-δικαιούχων, γεγονός που αναμένεται να επιδράσει καταλυτικά».

Οι κατηγορίες

Σύμφωνα με την Επιχείρηση, οι πελάτες με τις μικρότερες οφειλές αποφεύγουν να τις διακανονίσουν βασιζόμενοι ίσως στην κοινωνική ευαισθησία της Επιχείρησης. Ωστόσο, όπως υποστήριξε η ίδια, «αυτό αποβαίνει σε βάρος τους, καθώς χάνουν την έκπτωση του 15%, ενώ με κάποιο μικρό μηνιαίο ποσό (10-30 ευρώ) θα ήταν συνεπείς και θα επωφελούνταν από την έκπτωση. Η κατηγορία αυτή των πελατών είναι η πολυπληθέστερη».

Ταυτόχρονα, χρέη κάτω από 500 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 1.230.000 πελάτες, με σύνολο οφειλών 146 εκατ. ευρώ. Πρόσθετα, μεταξύ 500 και 1.000 ευρώ χρωστούν 298.000 πελάτες (153 εκατ. ευρώ συνολικά).

Οι οφειλέτες με μεσαίου ύψους χρέη (1.000-3.000 ευρώ) τα έχουν διακανονίσει σε ποσοστό 36%, ενώ 216.000 πρέπει να καταβάλουν στη ΔΕΗ 278 εκατ. ευρώ συνολικά. Οι πελάτες με οφειλές άνω των 3.000 ευρώ τις έχουν διακανονίσει σε ποσοστό 32%, τη στιγμή που 89.000 χρωστούν 509 εκατ. ευρώ.

Η Επιχείρηση υποστηρίζει πως αρκετοί πελάτες των δύο τελευταίων κατηγοριών αποφεύγουν συστηματικά να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, σημειώνοντας πως αποτελούν στόχο πρώτης προτεραιότητάς της, χωρίς βέβαια να αμελούνται και οι υπόλοιπες.

Τα παραδείγματα

Στο μεταξύ, η ΔΕΗ έδωσε στο φως της δημοσιότητας περιπτώσεις κακοπληρωτών σε διάφορες περιοχές της χώρας με υψηλές οφειλές, στις οποίες προχώρησε τελικά σε διακοπή της παροχής ρεύματος.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται το παράδειγμα τριφασικής παροχής εμπορικής χρήσης, αρμοδιότητας καταστήματος Πάτρας. Σύμφωνα με την Επιχείρηση, η υπόψη παροχή έχει οφειλή 20.419 ευρώ, εκ των οποίων ληξιπρόθεσμα 19.377 ευρώ, από πλήθος ανεξόφλητων λογαριασμών περιόδου άνω των δύο ετών. Λόγω του χρέους εκδόθηκαν αλλεπάλληλες εντολές απενεργοποίησης και ο πελάτης δεσμευόταν για πληρωμή/διακανονισμό και τελικά κόπηκε τη 16η.8.16, κατόπιν ειδικής αποκοπής από 29.7.2016.

Η τελευταία πληρωμή (583 ευρώ) διενεργήθηκε τη 18η.8.2016 έναντι συνολικής οφειλής 21.002 ευρώ, στο πλαίσιο σύναψης διακανονισμού 36 ισόποσων μηνιαίων δόσεων στο κατάστημα Πάτρας. Οι αμέσως προηγούμενες ήταν για 100 ευρώ από 14.8.2015 και 200 ευρώ αντίστοιχα από 26.6.2015.

Οπως τονίζει η ΔΕΗ, κατά τη σύναψη της παραπάνω ρύθμισης ο πελάτης δήλωσε ρητά ότι δεν έχει κοπεί λόγω χρέους και έχει ρεύμα και γι’ αυτό του προσφέρθηκε η ευνοϊκή ρύθμιση των 36 δόσεων. Διαπιστώθηκε όμως ότι είχε κοπεί από 16.8.2016 και ενημερώθηκε το κατάστημα για την άμεση απενεργοποίηση του διακανονισμού και τη σχετική ειδοποίηση προς τον πελάτη να προσέλθει για τη σύναψη νέας ρύθμισης, με προκαταβολή 30% και 8 μηνιαίες δόσεις.

 

ΙΩΑΝΝΑ ΦΕΝΤΟΥΡΗ
ifentouri@e-typos.com

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Δημοφιλή