Οι Έλληνες περιορίζουν και τα βασικά! «Ψαλίδι» 5,1% στα τρόφιμα

Ψαλίδι ακόμα και στα βασικά είδη διατροφής έχουν βάλει τα ελληνικά νοικοκυριά με αποτέλεσμα το «καλάθι» τους να έχει περιοριστεί στα 250 ευρώ το μήνα έναντι 380 ευρώ που ήταν προ κρίσης.

Οπως ανέφερε ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO, στον οποίο ανήκουν τα σούπερ μάρκετ My market και τα cash&carry METRO, η πτώση της κατανάλωσης στην αγορά τροφίμων αγγίζει το 5,1%. Ενδεικτικό των περικοπών που κάνουν οι καταναλωτές προκειμένου να ελαφρύνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό τους είναι το γεγονός ότι ακόμα και η αγορά γάλακτος καταγράφει μείωση περίπου 10%.

Και στα είδη κρεοπωλείου όμως, αν και δεν παρατηρείται μείωση στα κιλά που πωλούνται, ο τζίρος τους ακολουθεί φθίνουσα πορεία. Αυτό αποδίδεται στη «στροφή» των νοικοκυριών στο «φθηνό» κρέας, όπως είναι για παράδειγμα το κοτόπουλο, η τιμή του οποίου συχνά πέφτει κάτω από τα 2 ευρώ το κιλό.

Ανοδικά

Σε ό,τι αφορά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, «έχουν πιάσει ταβάνι», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παντελιάδης κατά τη χθεσινή του συνάντηση με δημοσιογράφους. Πρόσθεσε μάλιστα ότι η συγκεκριμένη κατηγορία είναι δύσκολο να αναπτυχθεί περαιτέρω, καθώς οι προσφορές στα επώνυμα προϊόντα είναι πολύ μεγάλες και συχνά φτάνουν να πωλούνται φθηνότερα από τα private label. Το μερίδιο των «μη επώνυμων» ειδών διαμορφώνεται στο 15%, ενώ σε ορισμένες αλυσίδες αγγίζει και το 20%.

Cash & carry

Πτωτικά κινείται και ο κλάδος του cash&carry (-5%) ακολουθώντας τη γενικότερη τάση της αγοράς. Αυτό, σύμφωνα με τον επικεφαλής της METRO, οφείλεται στο κλείσιμο πολλών μικρών καταστημάτων. Ο ίδιος σημείωσε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να «μεταλλαχθεί» το μοντέλο λειτουργίας των cash&carry αναφέροντας πως η METRO, αν και είναι ο μεγαλύτερος παίκτης του κλάδου, ήδη έχει κάνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση παρέχοντας νέες υπηρεσίες. Σε αυτές συγκαταλέγονται η παράδοση των προϊόντων, η πίστωση σε «επιλεγμένους» πελάτες και το άνοιγμα σε νέες αγορές, όπως είναι η ξενοδοχειακή.

Σκαμπανεβάσματα

«Ασανσέρ» χαρακτήρισε την πορεία της αγοράς το πρώτο πεντάμηνο του έτους η διοίκηση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων δηλώνοντας ότι ο ένας μήνας ήταν αρνητικός, ο άλλος θετικός κ.ο.κ. Επιβεβαίωσαν ωστόσο τα στοιχεία για πτώση των τροφίμων στο οργανωμένο λιανεμπόριο εξαιτίας της συρρίκνωσης των εισοδημάτων. Από την άλλη, η εικόνα στις βιομηχανίες δεν μπορεί να είναι αντιπροσωπευτική της κατανάλωσης δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή 200 καταστήματα της πρώην Μαρινόπουλος «στοκάρουν» εμπόρευμα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΤ, κ. Ευάγγελο Καλούση, στους προϋπολογισμούς των εταιριών παραμένει η «μαύρη τρύπα» από τον ΦΠΑ που είχαν προκαταβάλει στο πλαίσιο των συμφωνιών με τη Μαρινόπουλος πριν από την πτώχευσή του και οι κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για πλήρη κάλυψη, μετά το κούρεμα που προέβλεπε το σχέδιο διάσωσης, έμειναν στα λόγια. Ο ίδιος επεσήμανε ότι ο ΦΠΑ που έχει πληρωθεί από τις βιομηχανίες ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ, ενώ το κούρεμα διαμορφώθηκε στα 360 εκατ. ευρώ.

pswnia-souper-697x400 Οι Έλληνες περιορίζουν και τα βασικά! «Ψαλίδι» 5,1% στα τρόφιμα

Σε ό,τι αφορά στις βιομηχανίες τροφίμων, δεδομένης της συρρίκνωσης της αγοράς, βρήκαν διέξοδο στις ξένες αγορές. Ετσι, οι εξαγωγές τροφίμων κατέγραψαν στα χρόνια της κρίσης διψήφιο συντελεστή ανάπτυξης, ενώ μόνο πέρυσι αυξήθηκαν κατά 9,5%. Αναλυτικά, από τις πωλήσεις ύψους 14,5 δισ. ευρώ που πραγματοποιεί η βιομηχανία τροφίμων, τα 4,5 δισ. ευρώ αφορούν στις εξαγωγές.

Αυξημένος κατά 6,5% ο τζίρος στα My Market

Σχετικά με την πορεία της αλυσίδας My Market, σε αντίθεση με την υπόλοιπη αγορά, τρέχει με +2,65%. Μετά την «ενσωμάτωση» της Βερόπουλος, ο τζίρος της αλυσίδας αυξήθηκε κατά 6,5% κλείνοντας το 2016 με πωλήσεις ύψους 1,15 δισ. ευρώ, ενώ η πρόβλεψη για τον τζίρο του 2017 είναι ότι θα αγγίξει τα 2 δισ. ευρώ. Το μερίδιό της στο οργανωμένο λιανεμπόριο ανέρχεται πλέον στο 10,9% έναντι 8,3% που ήταν όταν ο όμιλος εξαγόρασε τη Βερόπουλος.

Η εταιρία συνεχίζει τις ανακαινίσεις των καταστημάτων της, οι οποίες, όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί, θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2018. Στα σχέδια της διοίκησης πάντως είναι και το άνοιγμα 10 νέων καταστημάτων, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, όπου η παρουσία της δεν είναι ακόμα ισχυρή.

Νέα deals

Αναφορικά με το αν υπάρχει περιθώριο περαιτέρω συγχωνεύσεων στην αγορά, ο κ. Παντελιάδης δήλωσε ότι υπάρχουν μικρότερες αλυσίδες με τζίρο κάτω των 200 εκατ. ευρώ που πιέζονται λόγω των προσφορών, ενώ οι εναπομείναντες «μεγάλοι» παίκτες δεν αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα.

Κληθείς να σχολιάσει τα πρώτα αποτελέσματα της λειτουργίας των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος με την επωνυμία Σκλαβενίτης, σημείωσε ότι προς το τέλος του χρόνου θα μπορούν να εξαχθούν τα πρώτα ασφαλή συμπεράσματα, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι «προς το παρόν δεν έχει επηρεάσει τον τζίρο μας».

Πάντως, πηγές προσκείμενες στη διοίκηση, σχολιάζοντας τους όρους «διάσωσης» της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτης, δήλωσαν ότι ίσως θα έπρεπε να «πτωχεύσει» πρώτα η Βερόπουλος και στη συνέχεια να προχωρήσουν στην εξαγορά της, καθώς τα δάνειά της ήταν μεν μεγάλου ύψους, ωστόσο εξυπηρετούνταν κανονικά και δεν είχαν «κοκκινίσει».

ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ

gkatseli@etypos.com

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου