Έχω και πρωθυπουργικό αεροπλάνο, πάμε μια βόλτα; – Οι αμαρτωλές ιστορίες στον αέρα

Στον… αφρό της επικαιρότητας είναι ακόμη το θέμα του ταξιδιού του Αλέξη Τσίπρα στο Παρίσι με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος και τα ερωτήματα σχετικά με το τί ακριβώς έκανε εκεί και από ποιους συνοδεύονταν παραμένουν αναπάντητα.
Γράφει ο Μιχάλης Μαρδάς

Ετσι, το EThe Magazine του EleftherosTypos.gr δεν θα μπορούσε να μην ακολουθήσει την ειδησεογραφία. Ο… πιλότος και το πλήρωμα λοιπόν σας παρακαλούν να δέσετε τις ζώνες σας καθώς βρισκόμαστε σε κατάσταση απογείωσης. Σας ευχόμαστε καλό ταξίδι στον κόσμο των ελληνικών VIP αεροσκαφών και σας πληροφορούμε πως κατά την διάρκεια της πτήσης μας θα υπάρξουν αναταράξεις εξαιτίας των εκατομμυρίων που θα παρελάσουν…

Η ώρα των συστάσεων

Η Ελλάδα της κρίσης διαθέτει ούτε ένα, ούτε δύο αλλά τρία VIP αεροπλάνα. Το καμάρι των πολιτικών μας είναι βέβαια το αεροσκάφος Gulfstream V που αγοράστηκε το 2003 για τις ανάγκες της ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ και για υπερατλαντικά ταξίδια, που δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τα άλλα κυβερνητικά αεροσκάφη. Μπορεί να ταξιδέψει για 14 ώρες χωρίς να κάνει ανεφοδιασμό. Κόστισε 48 εκατομμύρια δολάρια, διαθέτει 15 θέσεις και το κόστος πτήσης ανά ώρα με παλιότερους υπολογισμούς ανέρχονταν σε 3.192 ευρώ. Φυσικά και διαθέτει όλες τις ανέσεις που θα ήθελε κάποιος για να κάνει ένα τόσο μεγάλο ταξίδι χωρίς να καταπονηθεί ιδιαίτερα.

Ακολουθεί το Embraer-Legasy. Έχει περισσότερους χώρους, αφού μπορεί να μεταφέρει 30-32 πρόσωπα σε μία μονή σειρά από την αριστερή του πλευρά και μια διπλή από την δεξιά του. Αποκτήθηκε το 1999 έναντι 27,5 εκατομμυρίων δολαρίων αμέσως μετά την απόσυρση του Falcon μέσα στο οποίο έχασε την ζωή του ο Γιάννος Κρανιδιώτης, συνεργάτες του αλλα και δημοσιογράφοι που τον συνόδευαν στο μοιραίο ταξίδι στο Βουκουρέστι . Το κόστος για κάθε ώρα πτήσης του συγκεκριμένου αεροπλάνου είχε υπολογιστεί παλαιότερα στα 3500 ευρώ ανά ώρα πτήσης.

Το τρίτο είναι το αεροσκάφος Embraer BJ που μπορεί να μεταφέρει μέχρι 15 άτομα. Αποκτήθηκε το 2002 έναντι 27,5 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ κάθε ώρα πτήσης κοστίζει 3.542 ευρώ.

Όλα τα παραπάνω αεροσκάφη βρίσκονται στην αεροπορική βάση της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία έχει την ευθύνη της συντήρησης. Η ανάληψη της ευθύνης των πτήσεων VIP πέρασε στην Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.) μετά την τραγωδία με το λίαρ τζετ Falcon.

Τα… μεγαλεία ήρθαν με τον Σημίτη

Μέχρι το 2003 η Eλλάδα είχε μόνο ένα κυβερνητικό αεροπλάνο που ήταν το μεγάλο Embraer το οποίο είχε έρθει στην κατοχή μας το 1999 επί πρωθυπουργίας Σημίτη. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος µας είχε δοθεί  ως αντιστάθµισµα της αγοράς των τεσσάρων ιπτάµενων ραντάρ από τη Βραζιλία.

Το 2003 ο κ. Σημίτης αποφάσισε να δώσει 27 εκατ. δολάρια για να αγοράσει το δεύτερο και πολύ σύντομα ακολούθησε και το τρίτο. Σύμφωνα με τον Τύπο της εποχής το σκεπτικό του τότε πρωθυπουργού ήταν πως η Ελλάδα που μόλις είχε μπει στην ΟΝΕ έπρεπε να ακολουθήσει το παράδειγμα των πλούσιων εταίρων της και να μην αρκεστεί μόνο σε ένα αεροσκάφος. Ετσι  αποκτήθηκε το Gulfstream V και το μικρό Empraer με πάνω από 50.000.000 δολάρια. Ηταν η εποχή των παχιών αγελάδων στην χώρα μας και της ευημερίας που ήταν ψεύτική και με δανεική. Μόνο που τότε ελάχιστοι έδιναν σημασία και πολλοί λιγότεροι προειδοποιούσαν για το τι θα επακολουθήσει.

Αξίζει να σημειωθεί πως η πρώτη προσπάθεια για να αποκτήσει η Ελλάδα κυβερνητικό αεροσκάφος έγινε από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, ο οποίος έδωσε επί πρωθυπουργίας του έδωσε εντολή για τη μετατροπή ενός Boeing 727 της Ολυμπιακής σε VIP αεροσκάφος. Ονομόαστηκε «Μέγας Αλέξανδρος», αλλά μετά από μόλις δύο ταξίδια στη Σαουδική Αραβία και στο Παρίσι κρίθηκε οικονομικά ασύμφορο και σταμάτησεω τις πτήσεις.

Η αποτυχημένη προσπάθεια πώλησης

Από τον Αύγουστο του 2012 και ενώ είμαστε στην καρδιά της οικονομικής κρίσης γίνεται η προσπάθεια να πουληθεί το ένα Empraer αλλά μέχρι τώρα αποτέλεσμα δεν υπάρχει. Ο τότε γραμματέας της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας Τάκης Μπαλτάκος είχε ανακοινώσει την πρόθεση του Αντώνη Σαμαρά να προχωρήσει αυτή η υπόθεση και να βγει το αεροσκάφος στο… σφυρί.

Συγκεκριμένα στην επίσημη ανακοίνωση τονίζονταν πως: «κατόπιν εντολής του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά αποφασίστηκε η μεταβολή του ισχύοντος καθεστώτος σε ό,τι αφορά στα 3 VIP αεροσκάφη που διατίθενται στην κυβέρνηση προς χρήση.

Ειδικότερα,

1) Το πολεμικό αεροσκάφος Embraer 30 θέσεων θα παραχωρηθεί στην Πολεμική Αεροπορία και θα χρησιμοποιηθεί τόσο για την εκπαίδευση των πιλότων των – ιδίου τύπου – ιπτάμενων ραντάρ, όσο και για την αεροκομιδή ασθενών, μοσχευμάτων κλπ, έτσι ώστε να αποφευχθεί η καταπόνηση των στρατιωτικών μεταγωγικών και να μειωθεί το κόστος μεταφοράς.

2) Το αεροσκάφος Embraer 13 θέσεων θα πωληθεί και το προϊόν της πώλησης θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη άλλων αναγκών των Ενόπλων Δυνάμεων.
3) Το αεροσκάφος Gulfstream θα παραμείνει στην διάθεση της κυβέρνησης, αλλά θα παραχωρείται και αυτό – κατόπιν σχετικής αίτησης – στην Πολεμική Αεροπορία με σκοπό και πάλι την αποφυγή καταπόνησης των στρατιωτικών μεταγωγικών και τη μείωση του σχετικού κόστους».

Τον Δεκέμβριο του 2012  ξεκίνησε η διαδικασία για την πώληση του μικρού Embraer και τον Αύγουστο του 2013 ορίστηκε ως τιμή εκκίνησης για κάθε ενδιαφερόμενο τα 7,7 εκατομμύρια δολάρια. Σε αυτή την τιμή περιλαμβάνονταν και το «πακέτο ανταλλακτικών» που υπήρχε στις αποθήκες της Π.Α. για τη συντήρηση του VIP αεροσκάφους. Η παροχή αυτή όμως δεν φάνηκε να συγκινεί τους αγοραστές που ακούγοντας το ποσό έστρεψαν αλλού την προσοχή τους.

Οι κυβερνήσεις άλλαξαν, ο Αλέξης Τσίπρας ήρθε στην εξουσία και φυσικά μία από τις πρώτες εξαγγελίες του ήταν πως το αεροπλάνο θα πουληθεί. Αποτέλεσμα; Το ίδιο με αυτό που είχε η προσπάθεια και του κ. Σαμαρά. Το αεροπλάνο παραμένει στις υπηρεσίες του Μαξίμου.

Πόσο έκανε το κέτερινγκ; Πόσο;

Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι πόσο κοστίζει αυτή την εποχή μία ώρα πτήσης των συγκεκριμένων αεροσκαφών. Και αυτό γιατί πλέον είναι απόρρητες αλλά αν αυτό το πόσό προσθέσουμε τα έξοδα συντήρησης, τις επισκευές που θα χρειαστούν και όλα τα υπόλοιπα τότε μόνο μικρός δεν είναι ο λογαριασμός που προκύπτει.

Από εκεί και πέρα στην Ελλάδα είμαστε συνηθισμένοι και σε άλλες ιστορίες που προσφέρουν γέλιο και κλάμα μαζί. Μία από αυτές είναι αυτή που αποκαλύφθηκε τον Φεβρουάριο του 2012 όταν θελήσαμε να κάνουμε διαγωνισμό για την εταιρία που θα προμήθευε το κέτερινγκ σε ένα από τα τρία αεροσκάφη. Σε αυτόν λοιπόν τον διαγωνισμό ήμασταν έτοιμοι να δώσουμε 440.000 ευρώ! Η δημοσιοποίηση του διαγωνισμού είχε προκαλέσει την οργή του Δημήτρη Αβραμόπουλου που τον ακύρωσε!

Ταξιδάκι στην Μύκονο

Τον Ιανουάριο του 2016 άλλη μία ιστορία αποκαλύφθηκε σχετικά με την χρήση των αεροπλάνων. Η εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» αποκάλυψε πως το μεγάλο Empraer προτιμήθηκε από την ηγεσία της πολεμικής αεροπορίας ώστε να μεταφέρει την αλληλογραφία στην στρατιωτική βάση της Μυκίονου. Επσίης μετέφερε και στρατιωτικούς στον τόπο που υπηρετούσαν. Σύμφωνα με εκείνο το δημοσίευμα «το Embraer προσγειώθηκε στις 14:40, στο αεροδρόμιο της Μυκόνου άφησε τον σάκο με την αλληλογραφία και απογειώθηκε 15 λεπτά αργότερα, στις 14:55 ακριβώς. Εκτελούσε το δρομολόγιο Ελευσίνα-Λήμνο-Χίο-Ρόδο-Μύκονο-Ελευσίνα με αποκλειστικό σκοπό τη μεταφορά πληρωμάτων και αλληλογραφίας. Και δεν ήταν η πρώτη φορά, καθώς τα συγκεκριμένα δρομολόγια εκτελούνται πλέον από το συγκεκριμένο αεροσκάφος εδώ και μερικούς μήνες. Στο αεροδρόμιο της Ρόδου, συγκεκριμένα, είχαν επιβιβαστεί τέσσερα άτομα με τελικό προορισμό την Ελευσίνα».

Στην απάντησή του το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας είχε αναφέρει: «Η πτήση, στις 16 Ιανουαρίου 2013, προγραμματίστηκε για την εκπαίδευση δύο (2) συγκυβερνητών και επιπλέον αξιολόγηση στην πτήση δι’ οργάνων ενός (1) τρίτου συγκυβερνήτη. Η πτήση αυτή είναι απαραίτητη για τη διατήρηση και  πιστοποίηση της καταλληλότητας – διαθεσιμότητας των πληρωμάτων αέρος σύμφωνα με τους κανονισμούς της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) και δεν δύναται να εκτελεστεί ταυτόχρονα με τη μεταφορά υψηλών προσώπων. Είναι αυτονόητο ότι κατά τις πτήσεις μεταφοράς υψηλών προσώπων, τα πληρώματα θα πρέπει να είναι πλήρως αξιολογημένα και πιστοποιημένα για την εκτέλεση της αποστολής τους.

Με αφορμή τον προγραμματισμό της συγκεκριμένης πτήσης, η ΠΑ, για σκοπούς εξοικονόμησης πόρων, προγραμμάτισε ταυτόχρονα σε αυτή την πτήση και τη μεταφορά πληρωμάτων ελικοπτέρων Έρευνας-Διάσωσης στα αεροδρόμια επιφυλακής, μεταφορά υλικών και διαβαθμισμένης αλληλογραφίας. Με τη χρήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους επιτυγχάνεται οικονομία έναντι της χρήσης στρατιωτικών μεταγωγικών C-130, των οποίων το κόστος ανά ώρα πτήσης είναι υπερδιπλάσιο του αεροσκάφους ERJ-135 LR. Τέλος σημειώνεται ότι η ΠΑ, στην προσπάθεια μείωσης των λειτουργικών της δαπανών, εκμεταλλεύεται όλα τα πτητικά μέσα που της έχουν διατεθεί για την κάλυψη των επιχειρησιακών της αναγκών με το μικρότερο δυνατό κόστος».

Το ταξίδι και οι διακοπές του Βενιζέλου

Ακόμη ένα περιστατικό είχε πρωταγωνιστή τον Ευάγγελο Βενιζέλο όταν ήταν αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εξωτερικών είχε αποκαλύψει πάλι η συγκεκριμένη εφημερίδα τον Αύγουστο του 2014.

Ο κ. Βενιζέλος ζήτησε να τον παραλάβει το κυβερνητικό αεροσκάφος από τη Σκιάθο και να τον μεταφέρει πίσω στο νησί των Σποράδων προκειμένου να συνεχίσει τις διακοπές του στη Σκόπελο. Το αίτημα του αντιπροέδρου της κυβέρνησης ικανοποιήθηκε από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας κι έτσι το VIP αεροσκάφος Εμπραέρ το πρωί του Δεκαπενταύγουστου κινήθηκε από τη βάση του στην Ελευσίνα προς τη Σκιάθο, παρέλαβε τον κ. Βενιζέλο τον οποίο και μετέφερε στις Βρυξέλλες.

Το βράδυ της ίδιας μέρας το αεροσκάφος επέστρεψε με τον υπουργό των Εξωτερικών στη Σκιάθο, ο κ. Βενιζέλος αποβιβάστηκε και συνέχισε προς τη Σκόπελο όπου έκανε διακοπές, ενώ το Empraer γύρισε στη βάση του το πρωί της επομένης.

To υπουργείο Εξωτερικών με ανακοίνωσή του παραδέχθηκε πως όντως έγινε το συγκεκριμένο δρομολόγιο και το αιτιολόγησε ως εξής «Κατά την άποψη της εφημερίδας, η μετακίνηση κακώς έγινε με υπηρεσιακό αεροσκάφος με ενδιάμεση στάση στη Σκιάθο, όπου βρισκόταν για διακοπές τεσσάρων εργασίμων ημερών ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης. Το δημοσίευμα προφανώς εννοεί ότι ο κ. Βενιζέλος θα έπρεπε να μετακινηθεί στις 14.8 από τη Σκιάθο στην Αθήνα, να ταξιδεύσει στις 15.8 στις Βρυξέλλες, να επιστρέψει στην Αθήνα αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας ή την επομένη (16.8), οπότε και περίττευε να αναζητήσει τρόπο επιστροφής στη Σκιάθο, προκειμένου να συναντήσει την οικογένεια του, με δεδομένο ότι ήταν, ούτως ή άλλως, προγραμματισμένη η επιστροφή του στην Αθήνα στις 17.8. Έτσι, θα είχε διαθέσει τρεις ημέρες από τις ελάχιστες των διακοπών του για μια έκτακτη συνεδρίαση έξι ωρών στις Βρυξέλλες! Όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία, ο εκάστοτε Πρωθυπουργός και ο εκάστοτε Υπουργός των Εξωτερικών μετακινούνται για τις αποστολές τους στο εξωτερικό με υπηρεσιακό αεροσκάφος γιατί διαφορετικά δεν είναι εφικτή τεχνικά η ανταπόκριση στις διάφορες υποχρεώσεις τους. Το ίδιο συμβαίνει σε όλες τις χώρες – μέλη της ΕΕ. Παρόλα αυτά, όποτε υπάρχει δυνατότητα χρήσης εμπορικών πτήσεων, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης τις χρησιμοποιεί. Τούτο όμως δεν ήταν τεχνικά εφικτό για την έκτακτη συνεδρίαση της 15ης Αυγούστου. Η κριτική είναι θεμελιώδες στοιχείο της Δημοκρατίας. Ο ακραίος λαϊκισμός απλώς αυτοακυρώνεται και αφήνει μόνο την οσμή της κακοπιστίας του».

Μία άλλη υπόθεση είχε πάλι πρωταγωνιστή τον κ. Βενιζέλο και έγινε λίγες εβδομάδες αργότερα. Αυτή αφορά και τις φθορές που έχουν υποστεί τα συγκεκριμένα αεροπλάνα. Κατά την διάρκεια του ταξιδιού του στο Μιλάνο και ενώ το VIP αεροσκάφος βρισκόταν πάνω από τη Θάσο, προέκυψε σοβαρό πρόβλημα στο τζάμι του πιλοτηρίου, το οποίο ράγισε. Οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας έδωσαν οδηγίες σε όλους τους επιβαίνοντες να προσδεθούν και λειτούργησαν με ψυχραιμία και επαγγελματισμό ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες έκτακτης ανάγκης. Τελικά το αεροσκάφος έκανε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.

Τα ταξίδια Τσίπρα, Καμμένου, Παππά

Στην κυβέρνηση υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση σχετικά με το αν πρέπει να χρησιμοποιούνται τα κυβερνητικά αεροσκάφη.

Ο πρόεδρος της Βουλής π.χ. Νίκος Βούτσης προτιμά να κάνει τα ταξίδια του με τα αεροπλάνα της γραμμής σε αντίθεση με τους Πάνο Καμμένο και Νίκο Παππά που εκτός από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα είναι οι μεγαλύτεροι θιασώτες του Gulfstream V.

Μάλιστα η εικόνα του κ. Καμμένου να κρατά ως λάφυρο στα χέρια του «Τα Νέα» όταν ταξίδεψε στις ΗΠΑ για την ορκωμοσία του Τραμπ ήταν από αυτές που δεν μπορούν να μην αποτυπωθούν στην μνήμη όλων.

Πολλές φορές τα ταξίδια του πρωθυπουργού και το κόστος που απαιτείται έχουν απασχολησει και την Βουλή. Μάλιστα, τον ∆εκέµβριο του 2015, ο Νίκος Παππάς απαντώντας σε ερώτηση για το ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στη Νέα Υόρκη για τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, ανέφερε ότι το κόστος του ανήλθε σε 38.000 ευρώ, στηριζόµενος στο ΦΕΚ που είχε δηµοσιευθεί τον Φεβρουάριο του 2012, σύµφωνα µε το οποίο το κόστος πτήσης ανά ώρα για το Gulfstream ανέρχεται σε 3.192 ευρώ.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα δημοσσιεύματα εκείνης της εποχής το συγκεκριµένο νούµερο που ανέφερε ο κ. Παππάς αφορούσε µόνο τη µετάβαση και όχι την επιστροφή, καθώς τότε το κόστος αυτοµάτως διπλασιάζεται, πράγµα που σηµαίνει ότι εκείνο το ταξίδι του πρωθυπουργού, συνολικής διάρκειας (µετάβαση και επιστροφή) 20 ωρών, κόστισε 63.820 ευρώ.

Οι φορές που υπηρέτησαν την κοινωνία

Για να είμαστε και δίκαιοι υπήρξαν και στιγμές που τα πολυτελή κυβερνητικά αεροσκάφη αντί να μεταφέρουν τους πολιτικούς σε γνωστούς και άγνωστους προορισμούς έχουν σώσει και ζωές. Πολλές φορες έχουν χρησιμοποιηθεί για αεροδιακομιδές ασθενών.

Πριν από ένα χρόνο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας αποφάσισε να πετάξει με πτήση της γραμμής και να διαθέσει το κυβερνητικό αεροσκάφος που είχε προγραμματιστεί γι αυτόν προκειμένου να μεταφερθεί ένα μικρό κορίτσι από την Αθήνα στο Ανόβερο της Γερμανίας.Το κορίτσι είχε διαγνωστεί με όγκο στο εγκέφαλο και είχε προγραμματισμένο χειρουργείο.

Οταν καθηλώθηκαν στο έδαφος

Το παραπάνω περιστατικό δεν ήταν και το μοναδικό που αφορούσε βλάβη. Πριν από περίπου ένα χρόνο ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας επρόκειτο να ταξιδέψει στη Ριγα της Λετονίας με ένα από τα αεροσκάφη αλλά την τελευταία στιγμή διαπιστώθηκε ότι κανέναν δεν μπορούσε να πετάξει.

Τόσο το Gulfstream όσο και τα δύο Embraer ήταν καθηλωμένα στο έδαφος με μικρότερες ή μεγαλύτερες βλάβες κι έτσι επιστρατεύθηκε ένα C-130 που είναι ειδικά διαμορφωμένο για πτήσεις VIP. Το μικρό  Embraer από την πρώτη στιγμής που παρελήφθη από την Πολεμική Αεροπορία παρουσίαζε προβλήματα εγγενούς αστάθειας του κέντρου βάρους του κατα τη διάρκεια των πτήσεων. Με παρεμβάσεις που έγιναν το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε καθώς τοποθετήθηκε έρμα στο ρύγχος του.

Επίσης για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα το Gulfstream είχε παραμείνει εκτός Ελλάδας καθώς είχε σταλθεί για επισκευή στην Ισπανία αλλά  δόθηκε σε μια εταιρία που εξαιτίας των χρεών της δεν μπορούσε να πάρει τα κατάλληλα ανταλλακτικά και το θρίλερ για το πότε θα μας επιστρέψουν το αεροπλάνο κράτησε πάνω από ένα μήνα,

Τί γίνονταν πριν έρθουν τα VIP αεροσκάφη

Προτού οι ελληνικές κυβέρνησεις ανακαλύψουν τα VIP αεροσκάφη χρησιμοποιούνταν τα αεροσκάφη της τότε Ολυμπιακής ή τα C-130. Μάλιστα μια φορά που χρησιμοποίησε τελευταία ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Χρήστος. Σαρτζετάκης τα βρήκε τόσο άβολα που τα χαρακτήρισε « θορυβώδη και ενεργειοβόρα».

Από εκεί και πέρα επειδή η δουλειά γίνονταν και πριν έρθει η πολυτέλεια στους διαδρόμους της Βουλής ακόμη γίνεται η συζήτηση για υπουργό που εκμεταλλευόμενος το ταξίδι του στην Ιταλία κατά την επιστροφή στην Ελλάδα το μεταγωγικό έφερε ακόμη και έπιπλα ενώ και άλλος υπουργός φέρεται να χρησιμοποίησε τα κυβερνητικά αεροσκάφη για να πείσει μία όμορφη κυρία να πάνε μαζί ένα ταξίδι.

Αστικοί μύθοι που κανείς δεν ξέρει αν ποτέ επιβεβαιωθούν και πάντα συνηθίζονται στα παιχνίδια της εξουσίας.

Η ιστορία των VIP αεροσκαφών

Το 1956 η Πολεμική Αεροπορία διέθεσε δύο αεροπλάνα C-47 Dakota με έδρα την Αεροπορική Βάση Δεκέλειας για τη μεταφορά Υψηλών Προσώπων.

Το 1957 συγκροτήθηκε το Σμήνος Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων (ΣΜΥΠ).

Την 21η Μαρτίου 1964 το ΣΜΥΠ μετονομάστηκε σε Σμήνος Μεταφοράς Ιδιαιτέρως Υψηλών Προσώπων (ΣΜΙΥΠ).

Την 11η Φεβρουαρίου 1975 το ΣΜΙΥΠ, με διαταγή του Αρχηγείου Ενόπλων Δυνάμεων (ΑΕΔ), μετονομάστηκε σε 352 ΣΜΥΠ.

Το Δεκέμβριο 1984 ανεστάλη η λειτουργία του Σμήνους και τα αεροπλάνα και τα ελικόπτερα που διέθετε τοποθετήθηκαν στην 113 ΠΜ, στην 112 ΠΜ/356 ΜΤΜ και στην 112 ΠΜ/358 ΜΕΔ.

Στο τέλος του 1999 τέθηκε σε λειτουργία το 3ο Σμήνος VIP, ενταγμένο στην 356 ΜΤΜ, και ξεκίνησε η εκπαίδευση των πληρωμάτων του.

Το έτος 1999 έγινε η παραλαβή του αεροπλάνου Embraer -135LR.

Την 9η Μαρτίου 2000 εκτελέσθηκε η πρώτη επιχειρησιακή αποστολή μεταφοράς VIP με αεροπλάνο Embraer-135LR, για τη μετακίνηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στις Βρυξέλλες.

Το έτος 2002 έγινε η παραλαβή του αεροπλάνου Embraer -135BJ Legacy.

Την 6η Σεπτεμβρίου 2002 εκτελέσθηκε η πρώτη επιχειρησιακή αποστολή μεταφοράς VIP με αεροπλάνο Embraer-135BJ Legacy, για τη μετακίνηση του Υπουργού Οικονομικών στην Κοπεγχάγη.

Τον Ιανουάριο 2003 το Σμήνος γίνεται ανεξάρτητο από την 356 ΜΤΜ και συγκροτήθηκε το ΣΜΥΠ υπαγόμενο στην 112 ΠΜ.

Το ίδιο έτος, έγινε η παραλαβή του αεροπλάνου G-V Gulfstream-V.

Την 26η Μαρτίου 2003 εκτελέσθηκε η πρώτη επιχειρησιακή αποστολή μεταφοράς VIP με αεροπλάνο G-V Gulfstream-V, για τη μετακίνηση του Έλληνα Πρωθυπουργού στις Βρυξέλλες.

Τον Σεπτέμβριο 2006 το Σμήνος έγινε Μοίρα με δυο Σμήνη αεροσκαφών, ένα για Embraer και ένα για Gulfstream.

Το Μάιο 2008 η ονομασία της Μοίρας γίνεται 352 Μοίρα Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων (ΜΜΥΠ).