Παραμένουν τα ερωτηματικά

Τα ευρήματα της νεκροψίας και η κατάθεση της αρχιλοχία για την πτώση του ελικοπτέρου

Την ώρα που ακόμη αναζητούνται απαντήσεις για τα αίτια του τραγικού αεροπορικού δυστυχήματος που στοίχισε την ζωήν τεσσάρων Ελλήνων αξιωματικών που επέβαιναν στο στρατιωτικό ελικόπτερο Χιούι έγιναν γνωστα τα ευρήματα της νεκροψίας.

«Και οι τέσσερις άνθρωποι έφεραν κακώσεις στο σώμα και στο κεφάλι οι οποίες ήταν συμβατές με την πτώση και τη συντριβή του ελικοπτέρου», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ιατροδικαστής Ρουμπίνη Λεονταρή η οποία ολοκλήρωσε χθες τις νεκροψίες των στρατιωτικών που έχασαν την ζωή τους στο μοιραίο ελικόπτερο που κατέπεσε στο Σαραντάπορο Ελασσόνας.

Στο μεταξύ την πρώτη της κατάθεση, παρά το γεγονός ότι είναι επιβαρυμένη ψυχολογικά έδωσε η αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξίδα που επέβαινε στο μοιραίο ελικόπτερο Χίουι. Από το 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης περιέγραψε τις δραματικές στιγμές λίγο πριν την συντριβή: «Πετούσαμε χαμηλά όταν πέσαμε σε ομίχλη. Η ορατότητα ήταν άκρως περιορισμένη έως μηδενική. Το ελικόπτερο ακούμπησε στα καλώδια της ΔΕΗ και έχασε την ισορροπία του. Όλα έγιναν σε κλάσμα του δευτερολέπτου» είπε αρχικά η τυχερή μέσα στην ατυχία της αρχιλοχίας.

«Με την πρόσκρουση στο έδαφος έχασα τις αισθήσεις μου και όταν ύστερα από αρκετή ώρα τις ξαναβρήκα ήταν σαν να ξυπνούσα ύστερα από ένα εφιαλτικό όνειρο, όμως με αφόρητους πόνους σε όλο μου το σώμα» συμπλήρωσε η Βασιλική Πλεξίδα σύμφωνα με την εφημερίδα Έθνος. Σύμφωνα με την μαρτυρία της αποκολλήθηκε το κάθισμα πριν την συντριβή του ελικοπτέρου πράγμα το οποίο αποδείχθηκε σωτήριο για την ίδια.

Το τρίτο δυστύχημα με ελικόπτερα Χιούι

Θα πρέπει να σημειωθεί πως είναι το τρίτο δυστύχημα με αυτά τα παλιού τύπου ελικόπτερα, Χιούι (UH-1H), τα τελευταία έντεκα χρόνια. Με αφορμή τα δυστυχήματα στο παρελθόν, επανειλημμένως έχει γίνει λόγος για προβλήματα, λόγω παλαιότητας των μονοκινητήριων Χιούι, καθώς και για έλλειψη ανταλλακτικών. Τα αίτια της νέας τραγωδίας διερευνά επιτροπή εμπειρογνωμόνων.

Πάντως, το ΓΕΕΘΑ, διά του εκπροσώπου του, Βασίλη Μπελετσιώτη, διαβεβαίωσε ότι στο συγκεκριμένο ελικόπτερο είχαν γίνει όλοι οι προβλεπόμενοι, αυστηροί έλεγχοι, προκειμένου να δοθεί η άδεια πτήσης. Κύκλοι του Γενικού Επιτελείου, επίσης, τόνιζαν ότι όλα τα ελικόπτερα, τύπου Χιούι, που χρησιμοποιούνται σήμερα, είναι «απολύτως άρτια, καλά συντηρημένα», ενώ σε πολλές περιπτώσεις έχει γίνει ριζική ανακατασκευή τους με την τοποθέτηση νέων κινητήρων και άλλων απαραίτητων στοιχείων. Επιπλέον, οι κυβερνήτες και συγκυβερνήτες τους εξετάζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα και περνούν επίπονα τεστ. Ο κυβερνήτης, ταγματάρχης, Δημοσθένης Γούλας, εθεωρείτο ιδιαιτέρως έμπειρος, με 1.620 ώρες πτήσεων στα ελικόπτερα, ενώ ο συγκυβερνήτης, υπολοχαγός, Κωνσταντίνος Χατζής, είχε 405 ώρες.

Στελέχη του υπουργείου Αμυνας υποστηρίζουν και αυτά ότι τα συγκεκριμένα ελικόπτερα δεν έχουν πρόβλημα, προσθέτοντας ότι και ο Πάνος Καμμένος τα χρησιμοποιεί συχνά για τις μετακινήσεις του. Να σημειωθεί πως σε κάποιες περιπτώσεις, με UH-1H μετακινήθηκε και ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας. Πάντως, τα περισσότερα από τα άνω των εκατό Χιούι, τα οποία είχαν χρησιμοποιήσει οι ΗΠΑ στο Βιετνάμ, στην αρχή της δεκαετίας του 1960 και εδόθησαν κατόπιν στην Ελλάδα, έχουν πλέον αποσυρθεί. Σήμερα, εξαιτίας της χαμηλής διαθεσιμότητας άλλων τύπων ελικοπτέρων, που ουσιαστικά έχουν καθηλωθεί επειδή η ηγεσία του υπουργείου Αμυνας θεωρεί σκανδαλώδη την αγορά τους, καθώς και ότι έχουν τεχνικά προβλήματα, τα Χιούι χρησιμοποιούνται αρκετά, με αποτέλεσμα την καταπόνησή τους.

Το χρονικό της τραγωδίας

Το ελικόπτερο που μετέφερε τον υποδιοικητή της Α’ Στρατιάς και τέσσερις ακόμα αξιωματικούς θα εκτελούσε μια συνηθισμένη «πτήση επιτήρησης» προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Ηταν μια από τις πολλές πτήσεις που γίνονται τελευταία, προκειμένου, όπως αναφέρουν στο υπουργείο Αμυνας, «να εμπεδωθεί η αίσθηση ασφάλειας στις ακριτικές περιοχές».

Οι αξιωματικοί, επίσης, θα επιθεωρούσαν στρατιωτικά φυλάκια. Το ελικόπτερο απογειώθηκε από τη βάση της Αεροπορίας Στρατού, στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, έκανε μια σύντομη στάση στην αεροπορική βάση της Λάρισας, προκειμένου να επιβιβαστεί ο υποστράτηγος, Γιάννης Τζανιδάκης. Δέκα λεπτά μετά την απογείωσή του, στις 7.50 π.μ., εξαφανίστηκε το στίγμα του από τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας. Μια ώρα αργότερα, και αφού δεν είχε προσγειωθεί στον προορισμό του, σύμφωνα με το πρόγραμμα, κινητοποιήθηκε ο κρατικός μηχανισμός. Μάλιστα, μέσα σε λίγα λεπτά εστάλησαν στην περιοχή μαχητικά F-16, τρία ελικόπτερα και ένα αεροσκάφος, Καναντέρ.

Τελικώς, δύο ώρες αφότου είχε χαθεί το στίγμα του ελικοπτέρου, η Ελληνική Αστυνομία ειδοποίησε για το σημείο πτώσης του ελικοπτέρου. Μερικά λεπτά μετά, ένα συνεργείο της ΔΕΗ, το οποίο ήταν εκείνο που στην πραγματικότητα βρήκε πρώτο το ελικόπτερο, επιβεβαίωνε την πληροφορία. Τελικώς, λίγα λεπτά μετά, στις 10.48 π.μ., προσγειώθηκε στο σημείο της πτώσης, μερικά χιλιόμετρα έξω από το Σαραντάπορο, μεταξύ Ελασσόνας και Κοζάνης, στρατιωτικό ελικόπτερο. Πάντως, δεν έλειψαν και οι επικριτικοί σχολιασμοί, ότι παρά τη μεγάλη κινητοποίηση των Ε.Δ., το ελικόπτερο εντοπίστηκε από συνεργείο της ΔΕΗ.

Τριήμερο πένθος

Με εντολή του υπουργού Αμυνας κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ε.Δ. Το υπουργείο Εξωτερικών, επίσης, εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία απευθύνει «ειλικρινή συλλυπητήρια» και εκφράζει «την αμέριστη συμπαράσταση στις Ε.Δ.». Εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας, «τα βαθύτατα συλλυπητήρια προς τις οικογένειες των πεσόντων στελεχών των Ε.Δ.», εξέφρασαν ο αντιπρόεδρος του κόμματος, Αδωνις Γεωργιάδης και ο αναπληρωτής τομεάρχης Αμυνας, Αναστάσιος Δημοσχάκης.