«Η ιστορία της Ελλάδας δεν πωλείται»

Η La Repubblica στηρίζει το «όχι» των αρχαιολόγων στην Gucci, για τον Παρθενώνα

Στην απόφαση να απορριφθεί το αίτημα του οίκου μόδας Gucci, σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα διεξαγωγής επίδειξης μόδας στην Ακρόπολη, αφιερώνει σήμερα άρθρο της η ιταλική εφημερίδα La Repubblica.

Ο δημοσιογράφος Έττορε Λιβίνι αναφέρεται στην κατάληξη της όλης υπόθεσης και υπογραμμίζει: «Η απάντηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ήταν κατηγορηματική, «η αξία και ο χαρακτήρας της Ακρόπολης δεν είναι συμβατά με ένα γεγονός αυτού του είδους». Τέλος. «Δεν χρειαζόμαστε διαφήμιση», επέμεινε ο Δημήτρης Παντερμαλής, διευθυντής του θαυμάσιου μουσείου όπου φιλοξενούνται τα ευρήματα από το αέτωμα του Παρθενώνα και οι Καρυάτιδες. Ο συμβολισμός του μνημείου θα μειωθεί με το να χρησιμοποιηθεί μόνον ως «φόντο» για μία επίδειξη μόδας. Φτωχοί, δηλαδή, αλλά όχι τόσο, ώστε να πουλήσουν την ψυχή της χώρας. Ο οίκος Gucci έθεσε το αίτημά του, θυμίζοντας ότι το 1951 οι κίονες και τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν μετατραπεί σε σκηνή για επίδειξη μόδας του Christian Dior. Ήταν άλλες εποχές, όμως. Τώρα η επιτροπή, αμετακίνητη, είπε όχι».

Ο Ιταλός δημοσιογράφος υπενθυμίζει ότι «στο παρελθόν τα μάρμαρα του Παρθενώνα έτυχαν εκμετάλλευσης για διαφημίσεις της Coca Cola, της Lufthansa και της Verizon, που μετέτρεψε τους κίονες σε τηλεφωνικούς θαλάμους και για φωτογράφηση της Τζένιφερ Λόπεζ, η οποία δεν είχε λάβει την άδεια του ΚΑΣ». «Αλλά η Ιστορία (και η αξιοπρέπεια) της Ελλάδας δεν πωλούνται. Ούτε σήμερα, που το κράτος βρίσκεται σχεδόν σε χρεοκοπία», τονίζει, τέλος, η La Repubblica.

«Όχι» του ΚΑΣ στους Ιταλούς

«Καμία πασαρέλα δεν θα στηθεί μπροστά από τον Παρθενώνα» ήταν η απόφαση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο το οποίο εχθές απέρριψε ομόφωνα, την πρόταση του ιταλικού οίκου μόδας Gucci να πραγματοποιήσει επίδειξη μόδας μπροστά από το μνημείο γιατί, πολύ απλά, «δεν συνάδει με το χαρακτήρα του».

Η πρόταση του διάσημου οίκου, με τίτλο «Gucci Cruise 2018», αφορούσε «στη σημαντικότερη επίδειξη μόδας που πραγματοποιεί μια φορά το χρόνο ο οίκος στο εξωτερικό, εκτός Ιταλίας». Πέρυσι το καλοκαίρι ήταν το Αββαείο του Γουέστμινστερ που παραχωρήθηκε, πρώτη φορά, για τη διοργάνωση ντεφιλέ. Φέτος, οι υπεύθυνοι του οίκου επέλεξαν τον Παρθενώνα. Μοναδικό σύμβολο του παγκόσμιου πολιτισμού και Μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο.

Η εκδήλωση είχε προγραμματιστεί για την 1η Ιουνίου και προέβλεπε, σύμφωνα με υπόμνημα της εταιρίας που διάβασε προς το συμβούλιο η προεδρεύουσα, γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Μαρία Βλαζάκη, δημιουργία μεγάλης πασαρέλας είτε ανάμεσα στο Ερέχθειο και τη βόρεια πλευρά του Παρθενώνα είτε δυτικά του Ερέχθειου, το «στήσιμο σκηνής μεγάλων διαστάσεων για την προετοιμασία των μοντέλων», τεχνολογικό εξοπλισμό για φώτα και ηχεία που επρόκειτο να τοποθετηθούν σε μεταλλικούς πυλώνες σχήματος Π, ύψους 7-8 μέτρων.

15 λεπτά και 300 προσκεκλημένοι

Οι προσκεκλημένοι της επίδειξης, που θα διαρκούσε 15 λεπτά, ήταν τριακόσιοι. Εξ αυτών το 10% Ελληνες καλλιτέχνες και επίσημοι, 80% Ευρωπαίοι και Αμερικανοί εκδότες περιοδικών μόδας και 10% «σημαντικοί αστέρες του Χόλιγουντ». Η εκδήλωση ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει στις 10 το βράδυ, με πρόβα στις 8, ενώ οι διοργανωτές ζητούσαν, επίσης, πρόσβαση στον Ιερό Βράχο για δύο ακόμη πρόβες στις 30 και 31 Μαΐου. Δεσμεύονταν δε για άμεσο ξήλωμα των εγκαταστάσεων μετά το πέρας της εκδήλωσης.

Τις απόψεις τους στο Συμβούλιο παρουσίασαν υψηλόβαθμα στελέχη της Gucci και οι συνήγοροί τους (Β. και Α. Βάθης), οι οποίοι αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, στα μεγάλα επικοινωνιακά οφέλη που θα αποκομίσουν από την εκδήλωση ο Παρθενώνας και η χώρα. Μάλιστα, τους ακούσαμε να λένε πως «η προτεινόμενη εκδήλωση θα είναι και η αφορμή για αλλαγή κλίματος στα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα της χώρας».

Χορηγία δύο εκατ. €

Οι εκπρόσωποι της ιταλικής φίρμας και οι δικηγόροι τους πλαισίωσαν την πρότασή τους «με δέσμευση για χορηγία 2 εκατομμυρίων ευρώ, σε βάθος πενταετίας, που θα διατεθεί σε αναστηλωτικά έργα είτε στην Ακρόπολη είτε σε όποιον άλλον οργανισμό επιλέξει το υπουργείο Πολιτισμού», ενώ αναφέρθηκαν και σε ένα κονδύλι 55 εκατομμυρίων ευρώ που αφορά σε διαφημιστική δαπάνη και τηλεοπτικό χρόνο προβολής της εκδήλωσης.

Αρνητική στην παραχώρηση του μνημείου ήταν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών αλλά και η Διεύθυνση Προϊστορικών Κλασικών Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού επειδή ο Παρθενώνας λόγω των συμβολισμών που ενέχει αλλά και της παγκόσμιας σημασίας του «δεν μπορεί να τεθεί σε πλαίσιο εμπορικών συναλλαγών», όπως σημείωσε η προεδρεύουσα του Συμβουλίου, ενώ η εκδήλωση «δεν συνάδει με το χαρακτήρα του».

Μάλιστα, στους εκπρόσωπους της εταιρίας προτάθηκαν τρεις εναλλακτικοί χώροι μεγάλης αρχαιολογικής αίγλης: το πλάτωμα του Πικιώνη, στο Λόφο του Φιλοπάππου με θεά την Ακρόπολη, ο αρχαιολογικός χώρος του Ολυμπιείου και το πλάτωμα έξω από το Ηρώδειο. Οι εκπρόσωποι της εταιρίας δεν τοποθετήθηκαν στη συγκεκριμένη πρόταση, ενώ στην ερώτηση που τους τέθηκε, εάν δηλαδή η χορηγία θα ισχύει και στην περίπτωση της εναλλακτικής λύσης – αποδοχή που θα δημιουργούσε επίσης μεγάλα επικοινωνιακά οφέλη-, επιφυλάχτηκαν να απαντήσουν πριν ενημερώσουν τους επικεφαλής της εταιρίας.

«Προσβλητική» πρόταση

Στη συζήτηση, που διήρκεσε περίπου δύο ώρες, τέθηκαν πολλά ερωτήματα. Μέλη του ΚΑΣ χαρακτήρισαν την πρόταση «προσβλητική», ο πρόεδρος του Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΕΣΜΑ) Μανόλης Κορρές ανέλυσε την ιδέα του «μη διαθέσιμου και εκτός συναλλαγής μνημείου», ενώ ορισμένα άλλα μέλη επεσήμαναν πως «εάν η πρόταση είχε μια σκέψη και ένα συμβολισμό, προωθούσε για παράδειγμα την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, τότε θα ήταν μια πρόταση σε άλλο επίπεδο την οποία έστω θα συζητούσαμε…».

«Η Ακρόπολη και τα μνημεία της αποτελούν παγκόσμια σύμβολα Δημοκρατίας και ισονομίας», σχολίασε η έφορος Αθηνών Ελένη Μπάνου και πρόσθεσε: «Αν δοθεί σήμερα στην Gucci, αύριο σε μια άλλη εταιρία και μεθαύριο σε μία τρίτη, τελικά αυτό το υπέρτατο μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς θα καταντήσει ένα σκηνικό». Στο ίδιο θέμα είχε αναφερθεί λίγο νωρίτερα, με δήλωσή του στη δημόσια τηλεόραση, ο Δημήτρης Παντερμαλής. «Ο Παρθενώνας και η Ακρόπολη δεν χρειάζονται διαφήμιση. Δεν υπάρχει όφελος από μια τέτοια εκδήλωση. Το θέμα είναι να μην υποτιμηθεί το σύμβολο και γίνει απλά ένα σκηνικό γιατί το κεντρικό θέμα δεν θα είναι η Ακρόπολη, αλλά η πασαρέλα», υπογράμμισε ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης.

Τον τελευταίο λόγο στο αίτημα της Gucci τον έχει τώρα η υπουργός Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, η οποία καλείται να αποδεχτεί ή όχι τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ.