Με κεφάλαια από την… τσέπη τους 8 στις 10 ελληνικές start-ups

Με λεφτά από την τσέπη τους και βλέμμα στραμμένο προς το εξωτερικό πορεύονται οι ελληνικές start-ups επιχειρήσεις. Αυτά είναι δύο μόλις από τα βασικότερα συμπεράσματα, που προκύπτουν από έρευνα της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας (ΓΓΒ) του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Σε μία προσπάθεια χαρτογράφησης των αναγκών των υφισταμένων και υπό σύσταση ελληνικών start-ups, με στόχο την αξιοποίηση των ευρημάτων στον σχεδιασμό-εφαρμογή πολιτικών για την ενίσχυσή τους, η ΓΓΒ διαπιστώνει πως το 60,2% αυτών στοχεύει στη διεθνή αγορά και λιγότερες (47,7%) εστιάζουν αποκλειστικά στην Ελλάδα.

Εντυπωσιακά υψηλό (83,5%) είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων που δηλώνουν ως πηγή της εξασφαλισμένης τους χρηματοδότησης τα ίδια κεφάλαια. Ακολουθεί με… χιλιομετρική απόσταση η επιλογή της ενίσχυση από συγγενείς και φίλους (23,5%). Το 9,4% επισημαίνει πως αξιοποιεί χορηγίες και βραβεία, ενώ αξιοσημείωτο είναι πως μόλις το 7,1% επωφελείται από κρατικές επιχορηγήσεις και 4,7% από τραπεζικό δανεισμό.

Μάλιστα, το 90,6% αξιολογεί την εύρεση κεφαλαίων ως τη βασικότερη ανάγκη, ποσοστό αναλυόμενο σε 87,7% για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και 93,7% για τις υπό σύσταση. Ωστόσο, η ανάγκη για χρηματοδότηση, αν και κρίσιμης σημασίας, δεν είναι η μοναδική. Η επιχειρηματική ανάπτυξη και το μάρκετινγκ κατέχουν τη δεύτερη θέση με 61,7% στο σύνολο, εμφανίζοντας σημαντική διαφορά μεταξύ των υφισταμένων (69,2%) και των υπό σύσταση επιχειρήσεων (54%).

Οι κλάδοι

Αναφορικά με το πεδίο δράσης, το 35,9% των start-ups δραστηριοποιείται ή σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί στον τομέα της τεχνολογίας. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση της αγροδιατροφής, αφού διαπιστώνεται μεγάλη απόκλιση θέσεων μεταξύ των υπό σύσταση και των υφιστάμενων επιχειρήσεων. Ειδικότερα, το 19% φιλοδοξεί να επενδύσει στον συγκεκριμένο κλάδο, τη στιγμή που μόλις το 6,2% δραστηριοποιείται ήδη. Συνολικά, το ποσοστό των start-ups που «ποντάρει» στην αγροδιατροφή διαμορφώνεται στο 12,6% (συμπεριλαμβάνει τις δύο παραπάνω κατηγορίες start-up).

Πρόσθετα, το 38,3% χρησιμοποιεί τουλάχιστον μία δομή υποστήριξης της επιχειρηματικότητας. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προσελκύουν οι θερμοκοιτίδες-εκκολαπτήρια (incubators), σε ποσοστό της τάξεως του 16,4%.

Οι υφιστάμενες

Ειδικά όσον αφορά στις υφιστάμενες start-ups, στα κυριότερα χαρακτηριστικά τους συμπεριλαμβάνονται τα εξής:

* Το 76,3% έχει ιδρύσει επιχείρηση την τελευταία πενταετία.

* Η πλειονότητα απασχολεί 1 εργαζόμενο, σε όρους πλήρους ετήσιας απασχόλησης.

* Το 95% έχει φορολογική έδρα στην Ελλάδα.

* Το 38,7% έχει φορολογική έδρα στην περιοχή Αθήνας-Πειραιά και περιχώρων.

* Το 24,1% περιλαμβάνει 2 άτομα, ενώ διαφοροποιήσεις εμφανίζονται μεταξύ των δύο κατηγοριών υπό σύσταση και υφιστάμενων επιχειρήσεων.

Σημειώνεται πως βάσει ΕΕ start-up νοείται μία μικρή επιχείρηση έως 5 ετών με αναπτυξιακό προσανατολισμό, η οποία αναζητά ένα επεκτάσιμο επιχειρηματικό μοντέλο ή καινοτομικό προϊόν-υπηρεσία και είναι ανοιχτή σε εναλλακτική χρηματοδότηση.

Ιωάννα Φεντούρη

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου