Ημιπολιτισμός Ημιμαραθωνίου…

Ο δρόμος από τον Μαραθώνα στην Αθήνα έχει τη δική του ιστορική αξία. Ο Μαραθώνιος Δρόμος είναι αγώνας αντοχής 42,195 χιλιομέτρων και περιλαμβάνεται στα σύγχρονα ολυμπιακά αθλήματα.

panagiotarea-teliko-arthrografos-1000-130x140 Ημιπολιτισμός Ημιμαραθωνίου...Γράφει η Άννα Παναγιωταρέα

Είναι η ιστορική διαδρομή του Αθηναίου στρατιώτη ημεροδρόμου Φειδιππίδη, που μετά τη μάχη του Μαραθώνα (490 π.Χ.) έτρεξε από το πεδίο της μάχης στην Αθήνα για να μεταφέρει τα νικητήρια νέα με τη λέξη «νενικήκαμεν». Η αλήθεια είναι ότι οι πηγές αποδίδουν στον Φειδιππίδη το δρόμο Σπάρτης-Αθήνας και γράφουν ότι έτρεξε σε δύο ημέρες 200 χιλιόμετρα. Δεν τον αναφέρουν ως δρομέα του «ΝΕΝΙΚΑΜΕΝ», αλλά επειδή ήταν ο πιο γνωστός Αθηναίος δρομέας της εποχής του του αποδόθηκε και αυτή η διαδρομή.

Ο πρώτος επίσημος Ολυμπιακός Μαραθώνιος έγινε κατά την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων, στις 29 Μαρτίου 1896, ημέρα Παρασκευή. Αφετηρία ήταν ο Τύμβος του Μαραθώνα και ακολουθώντας την πιθανότερη -κατά τους ιστορικούς- διαδρομή Βρανά – Εκάλη – Κηφισιά – Ψυχικό – Αθήνα (λεωφόρο Κηφισίας) – Ηρώδου Αττικού τερμάτιζε στο καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο, που η ανέγερσή του είχε σχεδόν ολοκληρωθεί. Από τότε ο Μαραθώνιος έχει την δική του ιστορία. Γίνεται σε πολλές χώρες του κόσμου και υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που ταξιδεύουν έχοντας κάνει σκοπό της ζωής τους να παίρνουν μέρους στους μαραθωνίους. Ο ένας και αυθεντικός είναι πάντα της Αθήνας.

Από αυτή την άποψη αντιλαμβάνομαι τη ζέση του Δήμου Αθηναίων να προκηρύσσει ποικίλους μαραθωνίους, ποικίλης απόστασης, σε ποικίλες εποχές του χρόνου. Το ότι διαλύεται το Κέντρο κατά την τέλεσή τους ίσως και να μην προκαλεί ενόχληση σε κανέναν μας. Είναι τόση η χαρά εκείνων που παίρνουν μέρος!

Ομως αυτό που είδαμε την Κυριακή ήταν σχεδόν προσβλητικό για τις αξίες του Μαραθωνίου. Μπροστά στη Βουλή και ακόμη πιο μπροστά στον Αγνωστο Στρατιώτη είχαν στηθεί, από Σάββατο πρωί, κάτι τσαντίρια, σαν αυτά των πάλαι ποτέ δεξιώσεων στα βόρεια προάστια ή παλαιότερα στα εγκαίνια καταστημάτων στο Κέντρο. Το θέαμα ήταν οικτρό.

Αλλά πέρα από αυτό. ΠΟΙΟΣ έδωσε άδεια να στηθεί η κατασκήνωση μπροστά σε ένα εξαιρετικά φορτισμένο μνημείο της χώρας, όπως ο Αγνωστος Στρατιώτης, αλλά και σε άμεση σχέση με τη Βουλή; Γιατί δεν άρεσε στους διαφημιζόμενους το Παναθηναϊκό Στάδιο και έπρεπε το Σύνταγμα να γίνει τσαντίρ μαχαλάς; Αναρωτιέμαι αν το υπουργείο Πολιτισμού, στην αρμοδιότητα του οποίου βρίσκεται ο χώρος, έδωσε την άδεια να αποτελέσει το κτίριο του Κοινοβουλίου, το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη και οι φρουροί του φτηνό σκηνικό για τον Ημιμαραθώνιο. Επί Τσίπρα ακόμη και ο πολιτισμός έγινε ημι-πολιτισμός.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

Διαβάστε ακόμη