Ο διάβολος φορούσε Gucci;

…Εξαρτάται. Ο διάβολος μπορεί να φέρει όποια αμφίεση θέλει, να μεταμορφώνεται σε ό,τι θέλει, αρκεί να μοιάζει ελκυστικός και λιγότερο επικίνδυνος στα θύματά του. Πριν λοιπόν σπεύσουμε να πούμε πως ο πειρασμός έχει καλό γούστο, ας σκεφτούμε πως σημασία δεν έχει τι φοράει αλλά ποιοι είναι οι σκοποί του.

Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη*

Η περίπτωση του αιτήματος της πολυτελούς φίρμας Gucci για πραγματοποίηση επίδειξης μόδας στον Παρθενώνα, όπως αποκάλυψε χθες ο Ελεύθερος Τύπος (ρεπορτάζ Αντώνη Καρατζαφέρη), επαναφέρει έναν προβληματισμό που απασχολεί εδώ και χρόνια τον αρχαιολογικό κόσμο της χώρας. Πώς και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορούν ανάλογα αιτήματα να γίνονται δεκτά, επιτυγχάνοντας την προβολή και όχι την προσβολή των αρχαίων μνημείων;

Ο Παρθενώνας βέβαια δεν έχει ανάγκη από διαφήμιση, η Ελλάδα πάλι έχει. Κι αν από τη μία λέμε πως ο πολιτισμός είναι υπεράνω χρημάτων, από την άλλη χωρίς κονδύλια πώς θα πληρωθούν οι αναστηλώσεις και το αρχαιολογικό έργο; Το κράτος πάντα έδινε λιγότερα από αυτά που έπρεπε στον πολιτισμό και την Παιδεία, και τώρα που ζούμε έναν οικονομικό Αρμαγεδδώνα δίνει ακόμα λιγότερα. Ωστόσο, το μέγεθος και η παγκόσμια ακτινοβολία του Ιερού Βράχου δεν είναι κάτι που «νοικιάζεται» εύκολα. Οποιαδήποτε απόφαση για άνοιγμα των αρχαιολογικών χώρων σε ιδιωτικές εκδηλώσεις που θα απέφεραν έσοδα και διαφήμιση, διαφήμιση και έσοδα, απαιτεί σοβαρή επιστημονική προσέγγιση χωρίς αγκυλώσεις αλλά και χωρίς εκπτώσεις.

Αυτό σημαίνει πως κάθε αίτημα θα πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση. Οπως έγινε προ ετών στη θετική εισήγηση για τη φωτογράφηση της Τζένιφερ Λοπέζ στον Ιερό Βράχο ή για την αρνητική απάντηση ακόμα παλιότερα σε γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία που είχε ζητήσει το πάρκινγκ του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου για έκθεση των νέων μοντέλων της. Στο εξωτερικό η αντιμετώπιση είναι διαφορετική, όπως βέβαια και ο πολιτιστικός πλούτος. Η Ιταλία για παράδειγμα είναι ίσως η πιο ανεκτική και ανοιχτή χώρα ως προς τη χρήση των μνημείων της. Τα χρήματα για την αναστήλωση του Κολοσσαίου έδωσε ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας παπουτσιών Tod’s, ενώ στη Φοντάνα ντι Τρέβι έκανε επίδειξη μόδας ο οίκος Fendi. Θα πείτε πως δεν είναι όλα τα μνημεία το ίδιο. Ασφαλώς και όχι. Οπως και η Τζοκόντα που έγινε σοκολατάκι, αλλά εξακολουθεί να χαμογελά…

*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου