Η ερώτηση του… ενός δισεκατομμυρίου

Πριν από λίγες ημέρες η τηλεοπτική εκπομπή «Ο,τι να ‘ναι», που προβάλλεται από τον ΣΚΑΪ, έκανε ένα διαφορετικό και εξαιρετικά ενδιαφέρον γκάλοπ. Ρώτησε δεκάδες πολίτες αν γνωρίζουν πόσα εκατομμύρια είναι το 1 δισεκατομμύριο.

Γράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης*

Αν και η ερώτηση λογικά μπορεί να απαντηθεί πολύ εύκολα από ένα μαθητή της Στ’ Δημοτικού, η συντριπτική πλειοψηφία των απαντήσεων που έδωσαν οι ενήλικες πολίτες ξάφνιασε αρνητικά. Σχεδόν κανείς δεν μπορούσε να υπολογίσει ότι 1.000 εκατομμύρια κάνουν 1 δισεκατομμύριο.

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ δεν είναι ούτε να κοροϊδέψει ούτε να τρολάρει κανείς τους πολίτες. Το πρόβλημα είναι εξαιρετικά βαθύτερο. Από τη μία αγγίζει το επίπεδο της εκπαίδευσης που παρέχει η χώρα. Από την άλλη αφορά στο πώς μεγάλη μερίδα πολιτών κρίνει την πολιτική κατάσταση, γιατί όπως γνωρίζουμε η οικονομία καθορίζει σε υπέρτατο βαθμό την ψήφο και η οικονομία είναι μαθηματικά.

ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ πως δεν είναι ανάγκη οι πολίτες να λύνουν διαφορικές εξισώσεις ούτε να γνωρίζουν παραγώγους και ολοκληρώματα. Για να μπορούν να κρίνουν όμως ό,τι συμβαίνει στην καθημερινότητα και να προφυλάσσουν τους εαυτούς τους πρέπει να γνωρίζουν απλή αριθμητική. Μόνο έτσι θα μπορούν να καταλάβουν τη διαφορά ενός μνημονιακού πακέτου μέτρων ύψους 2 δισ. € ή 3 δισ. €. Ή πολύ απλά θα μπορούσαν να κατανοήσουν πως όταν ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίαζε το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης, που είχε κοστολογηθεί περίπου 12 δισ. €, αυτό ήταν μη εφαρμόσιμο άρα και ψευδές. Επίσης, θα μπορούσαν να διαπιστώσουν πως ο Αρτέμης Σώρρας δεν είναι δυνατόν να κατέχει ομόλογα ύψους 600 δισ. €, περίπου όσο 3,5 φορές το ΑΕΠ της Ελλάδας!

ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΜΕ, λοιπόν, στη ρίζα του προβλήματος. Στην Παιδεία. Εδώ και δεκαετίες το επίπεδο δυσκολίας για τους μαθητές από το Δημοτικό έως το Λύκειο ειδικά στα Μαθηματικά είναι αρκετά υψηλό. Με αποτέλεσμα οι πιο απλές γνώσεις που δίνουν και τις βάσεις να θεωρούνται αυτονόητες, αλλά στην πραγματικότητα η πλειοψηφία να τις αγνοεί. Σε συνδυασμό με την εξετασιομανία του το εκπαιδευτικό μοντέλο έχει πλέον κάνει θεσμό την υπεφροντιστηριοποίηση. Ετσι, χάνονται όλες οι ουσιαστικές γνώσεις που θα έπρεπε να αντλούν οι μαθητές σε βασικά μαθήματα όπως Νεοελληνική Γλώσσα, Ιστορία, Γεωγραφία.

ΓΙΑΤΙ στο παρελθόν έχουν γίνει παρόμοια γκάλοπ και υπήρχαν αρκετοί πολίτες που δεν γνώριζαν τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου. Εδώ ακόμη και ο πρωθυπουργός, που είναι πολιτικός μηχανικός, θεωρεί πως οι 360ο αποτελούν αλλαγή πορείας αντί για τις 180ο και Λέσβος – Μυτιλήνη είναι δύο… διαφορετικά νησιά! Απλές γνώσεις και μόρφωση των μαθητών πρέπει να περιλαμβάνει το σχέδιο εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Αυτό είναι το πρόβλημα και όχι να αλλάζουμε κάθε δυο τρία χρόνια το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων.

*Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Διαβάστε ακόμη